Mnemotechnické pomôcky na hodinách slovenčiny
Mnemotechnickými pomôckami (= odvodené od gréckej bohyne ľudskej pamäti Mnémosyné) sa môžu stať slová, vety, veršované úryvky či ucelenejšie príbehy. Nevadí, že sú častokrát nezmyselné, hlavne, že ponúkajú kľúč k uľahčeniu zapamätávania.

Uvádzam súpis používaných mnemotechnických pomôcok zo slovenčinárskej praxe, aby sa nám tieto cenné tipy nezapatrošili. Zdrojom sa stali prevažne spontánne komentáre v komunite slovenčinárov. Niektoré z nich sa v obmenách tradujú už desiatky rokov.
Jazykové štýly
PRe HANU: P = publicistický, R = rečnícky, H = hovorový, A = administratívny, N = náučný, U = umelecký
Obmena: HARPUNa, ktorou lovíme jazykové štýly.
Slohové postupy
Zapamätávanie štyroch slohových postupov môžeme spojiť so slovom VIROlóg, ktorý skúmal vírus a urobil o ňom prednášku, napísal článok, tlačovú správu a porozprával príbehy ľudí, ktorí ho prekonali ap.
VIRO: V = výkladový, I = informačný, R = rozprávací, O = opisný slohový postup.
V praxi niektorí slovenčinári používajú aj skratku IVOR alebo RIVO (znie ako pivo). Niekde som zachytila, že ktosi používa anekdotu o niekom, kto sa pomýlil pri objednávaní piva a namiesto pivo povedal rivo.
Spojky ale, že, aby, lebo
Pred ale píšem čiarku stále. Pred že a aby píšu čiarku aj staré baby. Pred lebo píše čiarku aj dedo. (Ak je v triede Sebastián: Pred lebo píše čiarku aj Sebo).
Zámeno mi a my
Daj mi = písmeno mäkké i pripomína jeden prst na ruke, „som sám ako prst”.
My (všetci) = píšeme s ypsilonom, pretože má dve paličky „Y", „sme dvaja ako dve paličky na ypsilone.”
Daj mi: Povedz vetu „Daj mi” a pritom ukáž na seba prstom. Ťukni si do hrude. Ten ťuk je akože bodka na mäkkom i. :)
Vzor pekný
Pekný chlapec je len sám, ypsilon mu preto dám.
Pekní chlapci - viacerí, napíšem mu mäkké i.
Hláskoslovie
Neznelé (párové) spoluhlásky (p, t, ť, c, č, s, š, k, ch, f): Štefka chystá čepiec.
Obojaké spoluhlásky (b, m, p, r, s, v, z, f): Brat má pri robote svoje vlastné zvyky frflať.
Tvrdé spoluhlásky (d, t, n, l, h, ch, k, g): Drozd tancuje na lúke, hladný chrobák gratuluje kamzíkovi.
Žiaci sa pokúsia vyrobiť vlastnú mnemotechnickú pomôcku podľa vzoru. Dobre sa pamätajú tie, ktoré dokážu šikovne zapojiť lokálny vtip, známeho človeka či situáciu.
Vokalizácia predložiek
s, z, v, k = slza v oku
Pády a pádové otázky
Nominatív: Kto/čo? Maťo
Genitív: (z) Koho/čoho? z Popradu
Datív: Komu/čomu? dal Petre
Akuzatív: Koho/čo? čokoládu
Lokál: (o) Kom/čom? pri obchode
Inštrumentál: (s) Kým/čím? so zmrzlinou
Vzory ženského rodu
Tragédia! Žena na ulici si zlomila kosť v dlani.
Žiaci si pre každý rod vymýšľajú vety sami.
Písanie násobných čísloviek
Číslovka s raz a razy sa nikdy nezrazí (teda nespojí).
Spolu píšeme jedenkrát, dvakrát, päťkrát, prvýkrát, oddelene napíšeme jeden raz, dva razy, päť ráz, prvý raz.
Slovo raz sa podobá na slovo rez.
Slovo je ako zákusok, ktorý rozkrojíme na kusy - jeden rez zostane na tanieri sám. Je oddelený - podobne ako sú od seba oddelené slová dva razy, jeden raz.
Vyť vs. viť
Ak ideš zavinúť dieťa, zavinieš ho vždy len do niečoho mäkkého (ako je mäkké i).
Krištáľ vs. kryštál
Ak má v tomto slove písmeno „L" ozdobu (mäkčeň), bude ju mať aj písmeno „i" (vo forme bodky).
4 veršíky k správnemu vykaniu
Pane, kde ste bol,
tak vyká iba vôl.
Avšak: Pane, kde ste boli,
vyká žiak zo slovenskej školy.
Kompozícia dramatického diela
EKoKrPKa - expozícia, kolízia, kríza, peripetia, katastrofa
Poradie literárnych období
Toto považujem za mimoriadne vydarené 🙂:
Prídeš do baru, klasika,
zaľúbiš sa, a potom nastane krutá realita.
Bar = barok, klasika = klasicizmus, zaľúbiš sa = romantizmus, realita = realizmus.