5 námetov na motivovanie žiakov k tvorivej práci s jazykom
Motivácia k učeniu je jeden z kľúčových pojmov vo vzdelávaní. Čo funguje na hodinách slovenčiny? Ako prebúdzať v žiakoch záujem? Ako motiváciu posilňovať?

Rozlišujeme dva druhy motivácie: vonkajšiu a vnútornú. Navzájom sa dopĺňajú. Vonkajšia predstavuje podnety zvonku: žiak nejako koná, pretože to od neho okolie očakáva a robí to, aj keď sa s tým vnútorne nestotožňuje (napr. sa učí, aby sa vyhol trestu, urobil radosť mame ap.). Preto je dôležité dopracovať sa aj k druhému typu - k vnútornej motivácii, ktorá vychádza z ľudskej prirodzenosti. Predpokladá sa, že človek má prirodzenú potrebu rozpínať svoju kapacitu a rozvíjať svoje záujmy. Tento typ pramení vnútri a v praxi ju môžeme postrehnúť, keď žiakov činnosť baví, prejavujú o ňu záujem, sú zvedaví a sústredení, sú ochotní pokračovať v činnosti aj dlhší čas alebo si ju chcú zopakovať.
Aké máme možnosti? Uvádzam 5 námetov:
Obrat k tomu, čo je u žiakov živé
Hodinám slovenčiny prospieva, ak sa ich súčasťou stanú aj témy, ktorými aktuálne žiaci žijú. Jazykové cvičenia a rozbory sú oveľa zaujímavejšie, ak sa aplikujú na obľúbených témach.
Príklady:
- Analyzuj slovné druhy v refréne tvojej obľúbenej piesne.
- Vypíš 5 príkladov na dvojicu vlastného a všeobecného podstatného mena z tvojho obľúbeného filmu (vzor: detektív Sherlock, čarodej Gandalf).
- Napíš 5 aktivít, ktoré rád robíš vo voľnom čase (vytvor 5 viet). Po krátkej reflexii žiaci vo vetách podčiarkujú slovesá a určia ich gramatické kategórie. Zadanie by mohlo byť aj opačné: Napíš 5 aktivít, ktoré robíš veľmi (ale naozaj veľmi!) nerád.
- Prepíš názvy filmov, ktoré práve ponúkajú v kinách a urč, o aký typ vety ide (podľa zloženia a členitosti gramatického jadra). (V ponuke kín budú pravdepodobne prevažovať vetné základy: Wonka, Aquaman a stratené kráľovstvo ap.) Jazykové cvičenia žiakom najlepšie „ušijeme na mieru”, keď si spravíme prieskum v oblastiach ich záujmu (hudba, šport, film, móda atď.) a pracovné listy budeme tematicky prispôsobovať ich záujmom.
Vyrušujme žiakov zo stereotypného premýšľania
Jedným z trikov, ako u žiakov vzbudiť ich pozornosť a záujem, je narušovanie rutiny či bežných pravidiel. Z pasivity a letargie ich vyruší, keď je niečo nové, iné, prekvapivé, nezvyčajné, cudzie, nevídané, bláznivé, čudné. Dobré tipy nám dáva P. Brasseur (Mysli ako génius, 2021). Mnohé z jeho nápadov sa dajú aplikovať aj na hodinách slovenčiny.
Príklady:
- Zahrajte sa na blázna. Skombinujte rôzne druhy potravín a napíšte podivuhodný recept (využitie na slohu, precvičovanie pracovného postupu).
- Napíšte, aké nezvyčajné činnosti sa dajú robiť na nezvyčajných miestach (napr. variť bryndzové halušky v múzeu, učiť sa na strome, bicyklovať sa na smetisku, tancovať v jame levovej…). Tieto nápady (vety a slovné spojenia) sa potom stanú predmetom rozboru slovných druhov. Najvtipnejšie vety môžeme graficky zachytiť do syntaktických vzťahov ap.
- Multihádanka. Napíšte aspoň 5 odpovedí na multihádanku „Je to červené a lieta to. Čo je to?” (napr. lienka, vták červienka, červený balón…) alebo „Je to strašne drahé a odporne to smrdí.” (Kreativite sa medze nekladú. Túto aktivitu môžeme zaradiť na koniec hodiny, napr. pri preberaní podstatných mien, na ktoré sa pýtame otázkou Čo je to? Hra je zameraná na rozvoj imaginácie a kreativity.)
- Napíšte zoznam 5 pravidiel, ktoré vás naučili rodičia. A teraz napíšte 5 „povolení”, ktoré si sami dávate. Diskutujeme o zmysle noriem správania. Gramatiku do aktivity vnesieme zadaním úlohy, aby žiak svoj text posunul spolužiakovi, ktorý ako jazykový redaktor skontroluje gramatickú správnosť textu. (Brasseur, 2021)
„Chcieť”, nie „musieť”
Prehodiť žiakov z modu „musím” do „chcem” je náročné, no nie nemožné. Opäť nám v tom pomôže kreatívne myslenie a prevrátenie poriadku naruby.
Príklady:
- Napíšte 7 schopností, ktoré by ste chceli mať. Zadanie zaradíme napr. pri opakovaní podmieňovacieho spôsobu slovies (chcel by som mať/kiež by som mal schopnosť…) alebo pri preberaní abstraktných a konkrétnych podstatných mien (nesmrteľnosť…).
- Napíšte 7x ďakujem, pričom sa vo vetách môžete poďakovať komukoľvek za čokoľvek (napr. Ďakujem stoličke, že ma každý deň trpezlivo drží nad zemou, Ďakujem Talianom, že vymysleli špagety, Ďakujem pánovi Edisonovi za elektrinu a zástrčke za to, že si môžem nabiť telefón atď. Túto aktivitu zaradíme napr. pri opakovaní pádov podstatných mien (datív: komu/čomu ďakujem?) alebo pri vysvetľovaní písania čiarok. (Brasseur, 2021, s. 57)
Poznámka na okraj: V takto ladených aktivitách majú žiaci pocit, že sa „iba” hrajú, aj keď je v hre prítomný poznávací aspekt. Ak sa nám nám podarí tieto dva princípy (hru a poznávanie) skombinovať, máme vyhrané.
Rolové hry
Hodiny slovenčiny pomáhajú oživiť metódy tvorivej dramatiky, ktoré vnášajú do práce s jazykom aj ďalšie (napr. dramatické, hrové, humorné) momenty. Metódy ako kabát experta, hranie v role jazykového redaktora či prekladateľa môžu byť príjemným ozvláštnením.
Príklady:
- Jeden z dvojice žiakov sa zhostí roly jazykového redaktora, aby opravil chybné texty spolužiaka, ktorý predstavuje neporiadneho autora. Neporiadny autor sa vo svojom krátkom texte zameria na aplikovanie preberaného javu, napr. píše vety s prídavnými menami, kde sa uplatňuje vzor pekný, vzor matkin, no zámerne urobí niekoľko chýb. Žiak-redaktor má v texte chyby objaviť a jazykový jav by mal aj vedieť vysvetliť. Za dôsledné skontrolovanie a presvedčivé zdôvodnenie žiaka odmeníme (pluskou ap.).
- Žiaci si prinesú text obľúbenej zahraničnej piesne. Najzaujímavejšie verše sa snažia preložiť do slovenčiny (text nielen prekladajú, ale aj štylizujú, overujú synonymá, preklad má byť štylisticky uhladený). Ťažké? Isteže, ale v tomto zadaní pracujú s jazykom skutočne aktívne (používajú slovníky, škrtajú, štylizujú, hľadajú lepšie alternatívy). Urobiť rýchly preklad pomocou prekladača nestačí. Jazyk treba dlho dolaďovať. Prezentovanie a hodnotenie najlepších prekladov môžeme zakončiť hovorením o profesionálnom preklade. Mali už niekedy žiaci besedu s niektorým slovenským prekladateľom či prekladateľkou?
Videorecenzia, inscenovaný vtip, manuál atď.
Otvoríme diskusiu: Aký obsah žiaci najčastejšie vyhľadávajú na internete? (Príklady, ktoré vymenúvajú, spisujeme, a potom podľa možností triedime: zábavné video, videoblog, dokument, inscenovaný vtip, manuály, tutoriály, reportáž, videorecenzia…). Označíme tie, ktorých súčasťou je písaný alebo hovorený text a požiadame ich, aby zhodnotili mieru kreativity tvorcov, osobitne aj ich jazykovú úroveň (Napr. Predchádzal videu scenár? Koho chce tvorca osloviť? Aké slová používa? Čo je cieľom jeho príspevku?). Potom diskutujeme o druhu obsahu, ktorý žiaci sami tvoria alebo by chceli tvoriť. Žiakov požiadame, aby si zvolili formu vyjadrenia, ktoré im najlepšie vyhovuje (samostatne/vo dvojiciach) a aby touto formou spracovali tému, ktorá ich najviac zaujíma: blog, videoblog, podcast, úryvok z komiksu, rozhovor, denník, fotodenník, článok do školského časopisu…
Ide o dlhodobejší a na tvorbu náročný projekt. Hodnotený bude nápad, spôsob uchopenia témy, zvládnutie formy, zrozumiteľnosť vyjadrenia. Výstupy sa stanú súčasťou tvorivých projektov, ktoré žiaci slávnostne odprezentujú na konci polroka. Ich prezentácii venujeme pozornosť a dáme si záležať aj na hodnotení (napr. spolu so žiakmi vyrobíme a spoločne udelíme odznaky: za nápaditosť, za zvládnutú formu, za vtipnosť, za kreatívny prístup k téme…). Pointou má byť poznatok, že urobiť hodnotný a zmysluplný príspevok je časovo a technicky veľmi náročné a že tvorcom príspevku na sociálnych sieťach môže byť každý - so subjektívnym pohľadom a s rôznym cieľom.